Man skal forstå, hvor vinden kommer fra

Der har været fart på hos Carlsberg de senere år. Over hele verden. Også mere end den nye topchef, Cees ’t Hart, havde turdet håbe på. Med til at skubbe på i den rigtige retning har været en ny strategi. Men også en redefinition af det formål, der var tanken hos Carlsbergs grundlægger, og som bl.a. har udmøntet sig i et skarpere fokus på bæredygtighed.

På Carlsberg går der en historie om, at skuffelsen var stor, da de på kontorerne i hovedkvarteret hørte, at den nye direktør var udlænding. Men da de erfarede, at det ikke var en svensker eller en nordmand, åndede de lettede op igen. Så en hollænder var altså det bedste af det værste.

Det er hollænderen selv, der med et skævt smil fortæller historien. Han hedder Cees ’t Hart og er manden, der for snart fem år siden kunne sætte sig i chefstolen i verdens tredjestørste bryggeri, Carlsberg.

Og i dag kan han roligt fortælle historien. For man skal ikke kigge langt for at se, at al skepsis er væk, og at både medarbejdere og aktionærer klapper i deres hænder hele vejen til banken. Med den hollandske CEO i spidsen for Carlsberg er det gamle bryggeri vågnet og godt i gang med at erobre verden igen. Og det taler for sig selv, hvordan det går, når man ser på de finansielle nøgletal, opjusteringerne, halveringen af gælden og fordoblingen af aktiekursen, som de sidste tre år har budt på.

”Det er gået noget hurtigere, end jeg havde forventet. Da jeg kom, så jeg en masse dygtige mennesker med en enorm passion for virksomheden. Og det var, som om de bare ventede på at få sat en kurs og pustet vind i sejlene. Det fik de med den nye strategi. Og det har været fantastisk at se, hvordan alle de beslutninger, vi tog i slutningen af 2015, og den energi vi lagde i det, har kastet gode resultater af sig,” siger Cees ’t Hart.

Strategien blev døbt ”Sail ’22” og lanceret i foråret 2016. Centralt i den stod at styrke kerneforretningen, gøre klar til ny vækst og skabe en vinderkultur. Alt sammen med det formål at bringe Carlsberg tilbage i front. Samtidig blev bryggeriets purpose redefineret og kobler den historiske arv med ambitioner for fremtiden på en måde, så der igen er kommet streg under, at Carlsberg er andet og mere end blot en ølproducent. Med den nye strategi fik de over 40.000 medarbejdere dermed svaret på både what, how and why – spørgsmål, hvis svar er helt centrale for enhver virksomheds succes, set med Cees ’t Harts øjne.

Strategien som fælles projekt

Hans oplevelse, da han kom til Danmark, var en skuffelse i markedet over Carlsberg. Så ingen tvivl om, at noget skulle ske. Hans ønske var at finde ind til, hvordan man kunne udnytte virksomhedens enorme vidensbase, støtte en teambaseret kultur og sikre en hurtig implementering. Og for at sikre planens succes skulle den ikke kreeres af få ledere i enrum, men være et fælles projekt i en større gruppe. Derfor inviterede den nye chef over 60 ledere fra alle virksomhedens kontorer rundt om i verden til København for at analysere og studere trends og nå frem til en række fælles beslutninger.

”Det var en stor oplevelse, hvor jeg havde en følelse af at være dirigent med rigtig gode musikere rundt om mig, som jeg kunne orkestrere til at blive endnu bedre. Fremgangsmåden tager lidt længere tid, men i det øjeblik alle er klar på, hvad der skal ske, og hvor vi skal hen, kan de rejse hjem og gå i gang. Det gjorde de. Og derfra gik det hurtigt,” fortæller topchefen.

Halvdelen af besparelserne, han meldte ud fra starten, blev reinvesteret i virksomheden og var med til at lægge et nyt fundament. I dag er problemerne i Rusland af mindre betydning end tidligere, da salget accelererer voldsomt, især i Kina, der er Carlsbergs største marked målt på volumen, omsætning og indtjening. Samtidig har det nye fokus på alkoholfri øl og specialøl manifesteret sig positivt på flere markeder. Og med en markant reduceret gæld og en stærk balance bliver der også holdt skarpt øje med muligheder for opkøb i industrien.

Pointer fra artiklen

  • Strategien som et fælles projekt
  • Bæredygtighed trækker medarbejdere til
  • Vigtigt at give tilbage til samfundet

Da jeg kom, så jeg en masse dygtige mennesker med en enorm passion for virksomheden. Og det var, som om de bare ventede på at få sat en kurs og pustet vind i sejlene. Det fik de med den nye strategi

Cees ’t Hart, CEO, Carlsberg

Der er ingen tvivl om, at de virksomheder, der tager bæredygtighed meget alvorligt, i dag har lettest ved at tiltrække ny arbejdskraft

Cees ’t Hart, CEO, Carlsberg

Om Cees ’t Hart

Født i 1958 og uddannet MA Social Science fra Leiden University, Holland. Desuden taget Harvard General Management Programme, Harvard Business School, USA

Fra 1984 til 2008: Forskellige ledelsesposter i Unilever, bl.a. i Ungarn, Singapore, Polen og Italien

Fra 2008 til 2015: CEO for Royal FrieslandCampina og Friesland Foods

Siden 2015: President & CEO for Carlsberg A/S

Om Carlsberg Group

Grundlagt i 1847 af J.C. Jacobsen

Verdens tredjestørste bryggerigruppe med salg af drikkevarer i 140 lande

Omsætning i 2018: 62,5 mia. kr.

Overskud efter skat 2018: 6,2 mia. kr.

Vækst i 2018: 11 pct.

Kontorer i 40 lande

40.000 ansatte, hvoraf de 3.500 arbejder i Danmark

Mere end en ølproducent

At få Cees ’t Hart til Danmark var ikke helt nemt. Da han tilbage i 2015 blev spurgt første gang, takkede han først nej, da han lige havde indledt en fusion af to store hollandske mejerier. En opgave han gerne ville føre til ende. Men da han fik at vide, at jobbet i København var hans, hvis han sagde ja, gav han det endnu en tanke. Og det, der overbeviste ham, har en hel del at gøre med Carlsbergs historie. For det at virksomhedens grundlægger, J.C. Jacobsen, troede på kvalitet, forskning og på at give tilbage til samfundet, samtidig med at han satte langsigtet vækst over korttidsgevinst, var noget, der talte til hollænderens hjerte. Ligesom det faktum, at disse værdier i årenes løb har holdt ved og udviklet sig til formålet: at sikre kvalitetsøl i dag og brygge for at skabe en bedre fremtid for alle – ’Brewing for a better today and tomorrow’. Noget, som Carlsberg prøver at leve op til, bl.a. med det ambitiøse bæredygtighedsprogram Together Towards ZERO, der er en integreret del af strategien Sail ’22’.

”Jeg kunne godt lide tanken om, at bryggeriet ikke bare var en global, børsnoteret virksomhed, der arbejdede for investorerne, men at det var meget mere end det. Jeg synes, fondskonstruktionen er en fantastisk måde at give tilbage til samfundet på. At jeg så også fik mandat til at gøre, hvad jeg ville – undtagen at sælge virksomheden – var også på plussiden,” fortæller topchefen om sine overvejelser, inden han takkede ja til jobbet.

Bæredygtighed trækker medarbejdere til

At virksomheden er fortsat med at forfølge grundlæggerens mål her 172 år efter, ser Cees ’t Hart som en væsentlig grund, også for rigtig mange andre mennesker, til at søge ansættelse i Carlsberg. Og da virksomheden videreudviklede på DNA’et og skabte Together Towards ZERO, strømmede det ind med hundredvis af uopfordrede ansøgninger fra unge på hele kloden, som ville arbejde for Carlsberg.

”Der er ingen tvivl om, at de virksomheder, der tager bæredygtighed meget alvorligt, i dag har lettest ved at tiltrække ny arbejdskraft. Så her får vi en dobbelt bonus,” som direktøren siger.

Allerede længe før klimadebatten eskalerede, var bæredygtighed dog vigtig for bryggeriet. I dag står man dér, hvor det ikke handler så meget om at gøre mere, men om at optimere på det, man gør. Sidste år ansatte Carlsberg derfor seks postdocs på Carlsberg Laboratorium, som bl.a. skal finde nye og bedre metoder til reduktion af CO2-udledningen og vandforbruget.

”Vi ved, hvordan vi skal gøre det to-tre år frem i tiden, men har ingen anelse om, hvordan vi skal nå målene frem mod 2030. Det skal disse seks mennesker finde ud af. Og når de gør det, vil vi ikke holde opskriften hemmelig og se den som en konkurrencefordel. For vores holdning er, at man skal dele det, når man finder en måde at gøre verden bedre på for fremtidige generationer. Det tror jeg også er i vores grundlæggers ånd,” siger Cees ’t Hart og peger på, at Carlsberg tidligere har delt opfindelserne af pH-skalaen, de rene gærstammer og meget mere.

Om at forstå, hvor vinden kommer fra

Her fire og et halvt år efter sin start i Carlsberg er Cees ’t Hart godt tilfreds med, hvor virksomheden står i dag. Og herfra handler det om at fortsætte med at gøre, hvad man gør og følge strategien. ”Man skal bare huske, at det er lidt som at sejle: Du skal forstå, hvor vinden kommer fra, og hele tiden være opmærksom på skift i bølger og vindretning,” som han siger.

En af de bølger, Carlsberg skal være med på, handler om alkoholfrie øl. Her er bryggeriet kun i begyndelsen af en udvikling, som topchefen er sikker på, at der vil komme mere blæs på.

”På de fleste europæiske markeder udgør dette segment to-tre pct., men i Spanien er det 12-13 pct. Jeg siger ikke, at resten af Europa kan blive lige så stort, men jeg tror med lethed, andelen kan stige til fem-syv pct. Så her er meget at komme efter for os,” siger han og peger på specialøl som et andet område, hvor væksten skal komme fra. Bl.a. er man med stor succes lige nu i gang med at sende især 1664 Blanc og Grimbergen ud i verden.

Internationalt udsyn

Meget af det gode, der er sket for Carlsberg de senere år, mener den hollandske topchef også, at en dansker kunne have nået. Så når han synes, det er en fordel for bryggeriet med et større internationalt islæt i topledelsen, handler det mere om erfaringer. Selv har han boet og arbejdet i flere europæiske og asiatiske lande, hvilket har givet ham en forståelse for globale forretninger, som kan være afgørende for en virksomhed som Carlsberg, der opererer verden rundt. Og flere af de chefer, der er kommet til i hans tid, har også ikke-danske pas.

”Der er stor forskel på at være god i et land med 5 mio. indbyggere og i et med 1,2 mia. Danmark har rigtig gode forretningsfolk, men talentpoolen er relativt lille, fordi landet er lille. Og i et stort, internationalt firma som vores er du bare nødt til at have de bedste. Udlandsophold er også en integreret del af vores graduates-program, og når jeg mødes med vores unge talenter, opfordrer jeg dem altid til at få international erfaring,” siger han.

Måske billedet ville være anderledes, hvis ambitionerne var anderledes. I hvert fald er det noget af det, Carlsbergs topchef mener, Danmark har brug for mere af:

”Danskerne er meget pragmatiske og meget determinerede. De arbejder hårdt og er meget effektive. Men skal jeg pege på noget, de kunne blive bedre til, så er det at være ambitiøse og rejse ud for at få mere erfaring. Med alt det talent, I har her, ville lidt højere ambitioner og udlandserfaring bringe jer endnu længere.”

Vores holdning er, at man skal dele det, når man finder en måde at gøre verden bedre på for fremtidige generationer. Det tror jeg også er i vores grundlæggers ånd

Cees ’t Hart, CEO, Carlsberg

Kontakt

Mogens Nørgaard Mogensen
Senior Partner og adm. direktør, PwC
Tlf: +45 3945 3232
Email

Følg PwC

LinkedIn
Twitter
Facebook
Youtube