“Om 10 år er vi størst i Kina”

Danmarks største industrivirksomhed har lagt nogle svære år med bl.a. finanskrise og en kompliceret børsnotering bag sig. Store megatrends skaber stigende efterspørgsel, og Danfoss er under Jørgen Mads Clausens ledelse klar til vækst. Det er bl.a. en af årsagerne til, at Jørgen Mads Clausen har nedfældet ’The Danfoss DNA’, der skal sikre, at virksomhedens værdier lever på alle globale destinationer, til alle tider.

Man fornemmer næsten den varme vind over Nordborg på Als, der giver Sønderjyllands industrigigant Danfoss luft under vingerne. De globale megatrends, der sætter dagsordenen lige nu, er vand på den store industrivirksomheds mølle, og FN’s verdensmål gør ikke optimismen mindre.

“Vores produkter kan være med til at løse nogle af de største udfordringer, verden står overfor lige nu, og derfor kan vi selvfølgelig mærke, når opmærksomheden omkring løsningerne stiger, som den gør i øjeblikket,” lyder det fra bestyrelsesformand Jørgen Mads Clausen, Danfoss.

Man mærker da også tydeligt den gode energi hos Jørgen Mads Clausen, der byder CXO Magasinet velkommen på sit kontor i hovedsædet i Nordborg på Als. Selvom han med sine 70 år har rundet den normale pensionsalder, er stifter Mads Clausens ældste søn fyldt med optimisme og mod på flere år i spidsen for Danmarks største industrivirksomhed.

Og man forstår ham godt. På trods af koncernens status har der været svære tider i de 85 år, virksomheden har eksisteret. Også i Jørgen Mads Clausens ‘regeringstid’, hvor finanskrisen, fusion og børsnotering under navnet Sauer-Danfoss var nogle af de udfordrende perioder.

Global vækst og fokus på værdier

Men det seneste regnskab fortæller historien om en koncern, der er kommet i god form igen. Omsætningen steg således i 2017 med mere end fire mia. kroner til 43,3 mia. kroner, og driftsoverskuddet blev i samme periode forbedret med 700 mio. kroner til 5,1 mia. kroner. Og netop den massive vækst, kombineret med virksomhedens globale udbredelse, har fået Jørgen Mads Clausen til at formulere det, han kalder ’The Danfoss DNA’, et af de vigtigste skrifter i Danfoss’ historie. Et skrift, der skal sikre, at kommende generationer holder sig på sporet, uanset hvem der sidder med ansvaret.

“Det er jo egentlig lidt underligt at kalde det vores DNA, for en virksomhed har jo ikke et DNA, men jeg synes, det passer meget godt alligevel. For ligesom mennesker, der er i familie med hinanden, har nogle fællestræk, så vil vi gerne sikre os, at Danfoss bevarer de karaktertræk, der har gjort virksomheden til, hvad den er i dag. Sådan, at hvis vi kunne se på Danfoss om 50 år, så ville vi genkende det, vi ser. ’The Danfoss DNA’ skal sikre, at det helt essentielle i vores virksomhed er konstant og ufravigeligt,” siger Jørgen Mads Clausen, der samtidig understreger, hvor stor en betydning værdierne har, også i det daglige.

“I mine mange år i virksomheden oplever jeg gang på gang, hvor vigtige vores værdier er for medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Jeg ser, at vores værdier virkelig betyder noget for dem. At der er en stolthed omkring det at være en del af Danfoss. Og jeg mærker samtidig de fordele, der er, når vi skal tiltrække nye medarbejdere, eller når vi skal lande nye kunder,” tilføjer han.

Årets Hæderspris 2018

Jørgen Mads Clausen er dette års modtager af Årets Hæderspris. PwC, Nykredit og Dansk Erhverv uddeler hvert år en særlig hæderspris i forbindelse med kåringen af Årets Ejerleder. Hædersprisen går til en ejerleder, som gennem en lang årrække har haft en betydende indflydelse på dansk erhvervsliv og er indbegrebet af, hvad det vil sige at være ejerleder.

Læs juryens motivation

I topform – klar til vækst

  • Fremtiden er sikret med The Danfoss DNA.
  • Danmarks største industrivirksomhed er klar til vækst.
  • Kina vil vokse yderligere de kommende år.

Vi er langsigtede, beslutningsdygtige og risikovillige. Og det gør os mere innovative og bedre til at handle på det, vi mener er rigtigt for at sikre, at vi gør det bedste for virksomheden.

Jørgen Mads Clausen, bestyrelsesformand, Danfoss

Vi tager gerne nogle chancer, hvor vi ved, at investeringen er høj, og udviklingen tager lang tid. Det gør vi, fordi det er sådan, vi har skabt den succes, vi har i dag. Og det er også en del af vores DNA.

Jørgen Mads Clausen, bestyrelsesformand, Danfoss

Flere forskellige ejerskaber

Det 28 sider lange skrift indeholder bl.a. nogle helt klare statements om, hvad der definerer Danfoss, hvad der er virksomhedens ambitioner, hvilke værdier man lever efter og, ikke mindst, hvordan man opfører sig over for sine interessenter. Og noget af det, Jørgen Mads Clausen fremhæver, hænger tæt sammen med familieejerskabet, som han tillægger en helt afgørende betydning for koncernens succes.

“Vi er langsigtede, beslutningsdygtige og risikovillige. Og det gør os mere innovative og bedre til at handle på det, vi mener er rigtigt for at sikre, at vi gør det bedste for virksomheden,” siger Jørgen Mads Clausen.

Og han ved, hvad han taler om, for Danfoss har prøvet flere typer af ejerskaber. I starten, i 1933, en enkeltmandsvirksomhed med fabrikanten som beslutningstager i spidsen, og i dag et stort familieejet selskab. Og Jørgen Mads Clausen har også prøvet at være chef for en virksomhed, noteret på New York Stock Exchange. Dengang Danfoss Fluid Power og den tysk-amerikanske familievirksomhed Sauer- Sundstrand fusionerede i 2000 og blev børsnoteret som Sauer-Danfoss. Det forløb ikke som ønsket.

“Vi var to familier, og vi havde aftalt, at vi tog alle beslutninger sammen, men det viste sig hurtigt, at så nemt var det ikke. Vi havde svært ved at gøre det, vi mente var det bedste for virksomheden, fordi det kunne påvirke aktiekursen. Jeg husker et tidspunkt, hvor vi ville lukke et af vores datterselskaber ned, fordi det ikke passede ind i strategien. Det var svært at gennemføre, bl.a. fordi ledelsen var aktieaflønnet og ikke brød sig om det, fordi vi så var nødt til at foretage kurspåvirkende nedskrivninger,” fortæller Jørgen Mads Clausen og giver dermed en væsentlig grund til, at Danfoss-familien i 2009 købte hovedparten af Sauer-Danfoss tilbage og resten i 2012, så man i dag igen er et familieejet selskab.

Højere risici i en familievirksomhed

Det passer tydeligvis Jørgen Mads Clausen godt at have ejerskabet og kontrollen tilbage, og han er ikke i tvivl om, at det har givet virksomheden bedre handlemuligheder for fremtiden. Han er heller ikke i tvivl om, at familieejerskabet giver de bedste vilkår for at agere i en konkurrencepræget, globaliseret og digitaliseret verden.

“Vi lever i en verden, hvor det bliver sværere og sværere at forudse, hvad der sker rundt om hjørnet. Én ting ved vi dog med sikkerhed, og det er, at konkurrencen kun bliver hårdere og hårdere. Vi ser nye aktører, der på rekordtid bliver dominerende aktører på eksisterende markeder. Vi ser eksisterende koncerner, der går fra storhed til fald på ingen tid. Seneste eksempel er detailkæden Sears, der for nylig gik konkurs. Engang verdens største på sit felt. Det understreger bare, at overlevelse kræver vækst, investeringer og innovation. Det gælder også for Danfoss,” siger Jørgen Mads Clausen.

Og netop evnen og viljen til at investere i innovation, vækst og ny teknologi er nærmest Jørgen Mads Clausens varemærke. Også, og måske især, de investeringer, hvor indsatsen er stor, men hvor udbyttet og afkastet er tilsvarende højt.

“Vi er både meget tålmodige og risikovillige. Eksempelvis i vores produktudvikling. Vi tager gerne nogle chancer, hvor vi ved, at investeringen er høj, og udviklingen tager lang tid. Det gør vi, fordi det er sådan, vi har skabt den succes, vi har i dag. Det er på den måde, vi skaber produkter, der er bedre end konkurrenternes, og som har en længere levetid på markedet. Og det er også en del af vores DNA,” forklarer Jørgen Mads Clausen.

Investering i fremtiden

Danfoss har også skarpt fokus på investeringer i vækst via opkøb af højteknologiske virksomheder. Jørgen Mads Clausen fortæller, at Danfoss til enhver tid har cirka 50 virksomheder, som man holder øje med med henblik på opkøb.

Og selvom prisniveauet på virksomheder er dobbelt så højt nu som fx under finanskrisen, er bestyrelsesformanden ikke bleg for at sige, at man hellere end gerne køber den rigtige virksomhed, hvis muligheden byder sig.

Som et godt eksempel på et vellykket opkøb nævner Jørgen Mads Clausen Danfoss Silicon Power, der udspringer af et opkøb, man gjorde for mere end 20 år siden. Produkterne bruges i dag i flere end 25 mio. elbiler verden over.

“Det kunne vi naturligvis ikke vide dengang, men jeg tvivler på, at vi ville have haft det produkt på hylderne, hvis ikke vi havde været en familieejet virksomhed,” vurderer Jørgen Mads Clausen, der glæder sig over, at Danfoss står i den stærkeste finansielle position i mange år og derfor med et godt afsæt i forhold til at fortsætte selskabets vækstrejse og foretage massive investeringer i fremtiden.

Vækst i Østen

Danfoss og Jørgen Mads Clausen prøvede for nogle år siden at gå glip af et godt opkøb, fordi man mente, at prisen var for høj. Og det gør man ikke igen, fordi man efterfølgende kunne se, at det har krævet en masse hårdt arbejde og mange års indsats at opnå den position, som opkøbet kunne have givet. Hvor det næste store opkøb kommer til at ske, er til gengæld ikke til at sige. Det kommer an på, hvad der byder sig til, lyder det. Og formandens erfaring er, at de fleste virksomheder er til salg.

“Det kan godt være, at de siger nej første gang, man henvender sig, men det betyder ikke, at de siger nej anden eller tredje gang,” siger han.

Jørgen Mads Clausen vil dog gerne afsløre, at væksten fremover kommer til at koncentrere sig ret meget om Kina. Det gør den af flere årsager. Mange af de megatrends, der er aktuelle i øjeblikket, er særligt udtalte i Kina, og derfor er behovet for Danfoss’ bæredygtige løsninger enorme dér.

Løsning på de globale megatrends

Den kinesiske regering har fået øjnene op for, at man er nødt til at gøre noget ved fx den kraftige forurening i flere af de største byer i det store land mod øst.

“Væksten i Kina er bl.a. drevet af landets store investeringer i energi-effektivitet, der skal løse Kinas udfordringer med klimaforandringer og luftforurening,” siger Jørgen Mads Clausen og fortsætter: “En anden megatrend, der driver væksten i Kina, er urbaniseringen. I Kina forventer man, at 300 mio. mennesker flytter til byerne over de kommende få år. Det svarer til, at der skal bygges byer og infrastruktur til at rumme hele USA’s befolkning. Det bliver en enorm opgave. Og det er bare en af mange opgaver i Kina fremover,” forklarer Jørgen Mads Clausen.

I Indien er væksten i Danfoss derimod drevet af et fokus på løsninger, der kan sikre friske fødevarer til en voksende befolkning. Og i USA, som fortsat er Danfoss’ største marked, er det især investeringer i infrastruktur, der driver koncernens stigende omsætning.

Kina bliver størst om 10 år

Da Jørgen Mads Clausen tiltrådte som adm. direktør i 1996, var Danfoss en international virksomhed med produktionen samlet i Danmark. Der var fx ingen ansatte i Kina. I dag har Danfoss 80 fabrikker over hele verden og cirka 27.000 globale medarbejdere. De tre største markeder, målt på medarbejderantal, er EU, hvor der p.t. arbejder cirka 10.000 medarbejdere, derefter kommer Kina med næsten 6.000 medarbejdere, og USA med lidt færre end 5.000 medarbejdere. Og væksten er så stærk i Kina, at det om 10 år vil være det sted i verden med flest Danfoss-medarbejdere, forudser Jørgen Mads Clausen. Omsætningen vil formentlig følge samme udvikling. I det hele taget er Jørgen Mads Clausen stærkt optaget af Kina, som han kalder et modsætningsfyldt land med enormt potentiale.

“Selv om de på mange områder ikke er så langt i udviklingen, som vi er, så er der også områder, hvor de er meget innovative og meget langt fremme. På en af mine seneste rejser mødte jeg to stiftere af en virksomhed, der laver elbiler. Mens vi i Vesten taler meget om Tesla, så kunne de fortælle mig, at der er 50 nye producenter af elbiler i Kina. Så der er masser af innovation, og der er masser af risikovillig kapital derude, og derfor kommer vi også til at se kraftig vækst fremadrettet derfra,” fortæller han.

Gå efter det bedste

Jørgen Mads Clausen er en mand, der gerne vil dele ud af sin viden og sine erfaringer. Og et af de råd, han gerne vil give videre til de danske ejerledere, er, at de skal sætte sig nogle ambitiøse mål og gå helhjertet efter dem.

Noget af det første, han gjorde, da han tiltrådte som adm. direktør for Danfoss i 1996, var at beslutte, at virksomheden skulle være nummer 1 eller nummer 2 på alt, hvad man foretog sig. Hvis ikke man kunne opnå det, skulle man ikke være der overhovedet.

“Da jeg nævnte det, syntes folk omkring mig, at det var for vildt, for stort og for umuligt. Men vi gjorde det. Vi har været igennem en udvikling, hvor forretningen er klart mere fokuseret, end vi var tidligere. Vi har skåret fra, investeret og købt til, og i dag kan vi sige, at vi er nummer 1 eller 2 på alle vores aktiviteter. Og virksomheden er nu i den bedste form længe og genererer overskud, der frigør midler til en offensiv vækst- og opkøbsstrategi,” siger Jørgen Mads Clausen og slutter med et af de citater i Danfoss’ DNA, fra faderen og stifteren Mads Clausen:

”If someone is going to outcompete one of our products – I prefer that it is ourselves.”

Vi har været igennem en udvikling, hvor forretningen er klart mere fokuseret, end vi var tidligere. Vi har skåret fra, investeret og købt til, og i dag kan vi sige, at vi er nummer 1 eller 2 på alle vores aktiviteter.

Jørgen Mads Clausen, bestyrelsesformand, Danfoss

Om Jørgen Mads Clausen

  • Født i 1948, uddannet akademiingeniør fra Danmarks Ingeniørakademi i 1972 og har desuden en MBA fra University of Wisconsin i 1975.
  • Startede i Danfoss i 1981, hvor han blev chef for teknisk koordinering og forskning.
  • Siden 1990 medlem af koncerndirektionen og fra 1991 direktør for mobilhydraulikdivisionen.
  • Siden 1996 adm. direktør for Danfoss.
  • Siden 2008 bestyrelsesformand for Danfoss.
  • Særlige hædersbevisninger: Udnævnt til kammerherre af H.M. Dronning Margrethe, kommandør af Dannebrogsordenen, Forbundsrepublikken Tysklands fortjenstkors af 1. klasse, The China Friendship Award. Tildelt Årets Ejerleder, Hædersprisen 2018, der gives til en ejerleder, der gennem en årrække har haft betydende indflydelse på dansk erhvervsliv.

Om Danfoss

  • Stiftet i 1933 af fabrikant Mads Clausen. Hovedsæde i Nordborg på Als. Har en omsætning på 43,3 mia. kroner og et driftsoverskud på 5,1 mia. kroner.
  • Værdierne: Aspiration: We are engineering tomorrow. We passionately push boundaries on results and reputation. Promise: We earn customer loyalty through excellence in Quality, Reliability and Innovation. Behaviours: We build our business on trust and integrity. We are innovative in our ambition to exceed expectations. We are global and embrace diversity. We treasure sustainable results.

Kontakt

Mikkel Sthyr
Partner, Middle Market Leader, PwC
Tlf: +45 2045 9616
Email

Bo Schou-Jacobsen
Partner, Family Office Services, PwC
Tlf: +45 2321 1434
Email

Karina Hejlesen Jensen
Partner, Tax, PwC
Tlf: +45 2465 5434
Email

Thomas Wraa Holm
Partner, Assurance, PwC
Tlf: +45 3038 0363
Email

Henrik Kragh
Partner, Family Office Services, PwC
Tlf: +45 2346 8246
Email

Ekstra værdi

Husk du kan altid læse CXO Magasinet og PwC’s andre udgivelser på din smartphone med appen Ekstra Værdi.


Følg PwC

LinkedIn
Twitter
Facebook
Youtube