IdHAIR vokser med frisører over hele verden

IdHAIR-voks er et velkendt produkt, men i dag er der omkring 9.000 andre produkter i porteføljen hos IdHAIR. Ejerleder Preben Munch har drevet firmaet fra begyndelsen i 1986, hvor han selv kørte rundt og solgte produkter til frisører i det meste af Jylland. I dag er hele verden i fokus.

Det er en lang historie med flere bump undervejs, der ligger bag succes-virksomheden IdHAIR, der har hovedsæde i Lystrup ved Aarhus og desuden egen fabrik lidt uden for Malmø i Sverige.

En benhård salgsindsats i opstarten, problemer med parallelimport og en international satsning, der skulle justeres kraftigt undervejs. Men ejerleder Preben Munch har løst alle udfordringerne og driver nu en virksomhed, der eksporterer til 30 lande, primært i Europa.

Det hele startede i 1986, da Preben Munch selv kørte rundt som grossist og solgte forskellige hårprodukter til frisører i hele Danmark. Udviklingen tog for alvor fart omkring år 2000, hvor den oliebaserede hårvoks Dax var en af de mest populære og solgte voksprodukter på markedet. Den populære voks var oliebaseret og var derfor vanskelig at vaske ud af håret igen. Preben Munch så derfor et stigende behov i markedet for et alternativ til den oliebaserede voks. Og han fandt alternativet i London.

“Det lykkedes mig at finde en voks, der havde de samme egenskaber som Dax, men som var meget lettere at vaske ud af håret, fordi den var vandbaseret. Og vi mærkede med det samme en effekt, da vi introducerede denne nye voks på markedet. Vi fik flere sælgere til at køre ud på markedet i Danmark, og på et tidspunkt sad vi på 66 pct. af markedet for hårvoks til frisører,” fortæller Preben Munch.

IdHAIR var ikke sen til at udnytte salgssuccesen med IdHAIR-voksen på det danske marked til at iværksætte en international satsning. I første omgang med investering i en afdeling og en fabrik i Sverige og senere etablering af egne afdelinger i flere andre europæiske lande.

På det tidspunkt var det en erklæret strategi at blive frisørernes foretrukne leverandør i landene omkring The Baltic Sea, primært Skandinavien, Tyskland, de baltiske lande og måske også lidt i England. Og det skulle ske med egne afdelinger, men i dag er strategien en anden.

”Vi fandt hurtigt ud af, at der ikke var den store værdi i at være medejer af de udenlandske virksomheder og distributører. Vi har forstand på det danske marked, men markederne er temmelig forskellige – også bare inden for Skandinavien,” siger han og forklarer, at IdHAIR i dag har frasolgt de udenlandske afdelinger og nu baserer salget på agenter og forhandlere på de udenlandske markeder.

Preben Munch understreger – ment med kærlighed – at fedtet er skåret fra, og de er tilbage til kerneforretningen – salg af 9.000 produkter til frisører.

Frisørernes foretrukne

  • Ægte produktinnovation skabte gennembrud for IdHAIR.
  • Udfordring med parallelimport blev vendt til en fordel.
  • IdHAIR bruger samarbejdspartnere til salg i udlandet.

Når vi er ude, sælger vi produkterne på de nordiske kvaliteter, på gode råvarer og på miljøhensyn. Det er det, vi er kendt for ude i verden.

Preben Munch, ejerleder, IdHAIR

64% af ejerlederne forventer, at den primære vækstgenerator vil være på eksisterende produkter.

36% af ejerlederne forventer, at væksten kommer fra nye produkter. 25% af ejerlederne forventer salg af nye produkter på eksisterende markeder, mens 11% satser på salg af nye produkter på nye markeder.

34% sætter deres lid til eksisterende produkter på eksisterende markeder, mens 30% sælger eksisterende produkter til nye markeder.

Kilde: Ejerlederanalysen 2017

Om Preben Munch

  • Født 24. januar 1957. Har taget et enkelt år på den daværende EFG-uddannelse og er ellers autodidakt.
  • Grundlægger af IdHAIR i 1986, hvor han selv kører landet rundt og sælger produkter til frisører.
  • Finder IdHAIR-voksen i London i 1998.

Parallelimport gav udfordringer

IdHAIR har fokus på det professionelle marked og sælger primært til frisører. En enkelt episode ændrede dog på dette. På et tidspunkt i 2011 solgte IdHAIR således en million dåser IdHAIR-voks til en russisk kunde, men Preben Munch opdagede kort efter, at dåserne pludseligt stod til salg på hylderne i Dansk Supermarkeds butikker over hele landet.

Det var ikke populært hos frisørerne, der hidtil havde haft eneret på salget af den populære voks, men nu kunne se en betydelig konkurrencefordel forsvinde. Preben Munch og IdHAIRs successalg var pludselig blevet til en krise for virksomheden. En krise der skulle håndteres hurtigt og effektivt.

”Vi forsøgte straks at forklare frisørerne, at det ikke var os, der havde solgt til de danske butikker, men skaden var sket, og jeg talte også med Hummel – som havde været ude for lignende sager med parallelimport – der sagde, at den kamp kunne jeg ikke vinde. I stedet for at forsøge at bekæmpe det måtte vi sætte os ned sammen med frisørerne og finde en løsning. Det lykkedes heldigvis, og i dag er voksen som det eneste af vores produkter også i supermarkederne, som ofte bruger det som et tiltrækningsprodukt med lav pris over for forbrugerne,” siger Preben Munch og understreger, at i alle de 30 lande, IdHAIR er til stede i, sælger de udelukkende til frisører, som kan bruge deres rolle som professionelle til at guide og råde forbrugerne til at benytte de rette produkter.

Klar til yderligere global udvidelse

IdHAIR er i dag et globalt brand og er til stede på markeder i Europa, USA, Australien og Asien. Især i Asien vokser virksomheden kraftigt for tiden, og disse nye markeder skal der satses mere på de kommende år, hvor frisørerne skal lære IdHAIRs produkter at kende. IdHAIR er i konkurrence med nogle store og globalt velkendte produktnavne som eksempelvis Wella og L’Oréal, men IdHAIR er også blevet et verdenskendt kvalitetsnavn, som i øvrigt også er forhandler af Schwarzkopf i Danmark. Preben Munch oplever desuden også, at mange af tingene går lidt af sig selv, når man først er ude på et marked i verden.

”Når man først er på markedet i Tyskland, så begynder interessen langsomt at komme fra Ungarn, og sådan går det lidt rundt omkring i verden, og vi er måske ikke lige så udfarende, som vi var for nogle år siden. Vi har også stadig stort fokus på vores core business, som er frisørerne her i Danmark,” siger Preben Munch og forklarer samtidig, at det skandinaviske ophav giver genlyd rundt omkring i verden.

“Når vi er ude, sælger vi produkterne på de nordiske kvaliteter, på gode råvarer og på miljøhensyn. Det er det, vi er kendt for ude i verden, særligt i USA,” fortæller Preben Munch.

De senere år har IdHAIR udvidet produktporteføljen, så de i dag leverer andet end hårprodukter til frisører, herunder inventar og accessories.

Planer om ny digitaliseringsstrategi

I dag er det en global verden, som vi befinder os i, og Preben Munch anerkender, at de ikke helt kan styre, om en distributør pludselig sælger til en af de store internetforretninger som Amazon eller kinesiske Alibaba. Og produkterne pludselig er tilgængelige for forbrugerne via internettet.

I en digitaliseret verden holder IdHAIR fast i at komme ud til frisørerne for at vedligeholde den tætte kontakt og dialog med kunderne. Og samtidig er frisørerne ambassadører for IdHAIR og skal derfor holdes opdateret omkring produktsortimentet. De er desuden tæt på slutkunderne og giver IdHAIR værdifuldt input om slutbrugernes behov.

”Det er stadig frisørerne, der har forstand på produkterne og deres effekt på kundernes hår, og vi beholder vores sælgere, der kører rundt til frisørerne, men vi gør også produkterne tilgængelige for frisørerne online,” forklarer Preben Munch og tilføjer, at de er i fuld gang med at planlægge en digital platform for IdHAIR og deres kunder.

Særlig ånd i virksomheden

Preben Munch er autodidakt og har ikke nogen egentlig uddannelse. Til gengæld trækker han på sin lange erfaring fra branchen. Han er dybt involveret i beslutningerne og føler, at der er en særlig ånd hos IdHAIR.

”Den er svær at beskrive, og jeg vil helst ikke forsøge, for det bliver let lidt kunstigt at skulle stræbe efter at leve op til sådan en ’ånd’. Vi har i hvert fald mange ansatte, der fejrer jubilæer hele tiden, og det er vel et godt tegn. Jeg vil godt have, at det er et rart sted at være, og jeg føler, at medarbejderne er engagerede og involverede i virksomheden. Det betyder, at det sagtens kan være manden på lageret, der får en god idé til at gøre tingene anderledes,” siger Preben Munch, der ikke selv er bange for at hjælpe til med alle opgaver i virksomheden.

Han har prøvet det hele i sine mange år, og hans erfaring og store netværk har været grundlaget for IdHAIRs succes.

Om IdHAIR

  • Hovedkontor i Lystrup uden for Aarhus.
  • Grundlagt i 1986 af Preben Munch.
  • 43 ansatte i Danmark.
  • Afdeling i Rødovre og egen fabrik lidt uden for Malmø med 14 ansatte.
  • I dag inkluderer IdHAIRs portefølje mange forskellige IdHAIR-produkter til frisører i det meste af verden: Hair Paint og Hair Paint Free, som er professionelle hårfarver. IdHAIR Elements, som er pleje- og stylingprodukter. Colour Bomb, som er farvekure. IdHAIR Mé, som er styling-produkter. Alt i alt mere end 9.000 produkter målrettet frisørsaloner.

Kontakt

Mikkel Sthyr
Partner, PwC
Tlf: +45 3945 3437
Email

Ekstra værdi

Husk du kan altid læse CXO Magasinet og PwC’s andre udgivelser på din smartphone med appen Ekstra Værdi.


Følg PwC

LinkedIn
Twitter
Facebook
Youtube