En sejr for det langsigtede perspektiv

Kaare Danielsen har brugt 20 år på at digitalisere jobmarkedet. Stifteren af Jobindex har disruptet mediebranchen lang tid før, der var noget, der hed disruption. I dag står han i spidsen for Danmarks største og mest kendte jobportal. En stor del af succesen skyldes, at han som ejerleder har handlet ud fra et langsigtet perspektiv.

I perioden omkring 1995 bevægede internettet sig fra at være en legeplads for nørder til en game changer for de fleste virksomheder. Og det var i denne periode, at Kaare Danielsen begyndte at eksperimentere med digitale forretninger. Han vidste, at hvis han skulle lave en virksomhed, der kunne blive en stor virksomhed, så skulle det ske på ryggen af ny teknologi.

“Da internettet kom, var jeg ikke i tvivl om, at her var en ny teknologi, der ville vende op og ned på mange ting. Jeg var så heldig, at jeg så det før andre danskere gjorde, fordi jeg arbejdede i USA, hvor udviklingen var mindst et par år foran Danmark,” fortæller Kaare Danielsen.

Han etablerede i denne periode en af de ældste stadigt eksisterende hjemmesider i Danmark, nemlig Aktienyt.dk. En side han stadig hygger sig lidt med i fritiden den dag i dag. Men det var en anden hjemmeside, der skulle optage de fleste af hans vågne timer de næste mange år. Og som også skulle vise sig at være den gode idé, der kunne bære en forretning. Hjemmesiden – og forretningen – er naturligvis Jobindex.dk, som han oprettede et halvt år efter. Aktienyt.dk var blandt de første 100 danske hjemmesider, mens Jobindex.dk var blandt de første 500, da den kom på nettet i februar 1996.

Forberedt på mediernes reaktion

Netop placeringen i USA gjorde, at Kaare Danielsen kunne lægge en strategi, der tog højde for mediernes modtræk. Han udviklede derfor verdens første jobsøgemaskine på nettet.

“Fra min position i USA kunne jeg se, at job var noget af det, der var interesse for at lægge ud på nettet. Medierne begyndte at lave nogle jobdatabaser. Og det interessante var, at jeg faktisk kunne forudse, hvad de danske medier ville gøre, fordi jeg kunne se, hvad de amerikanske medier gjorde. Så jeg var godt forberedt. Og da var det, at jeg fik idéen til at samle alle jobannoncer ét sted. Det betød jo, at uanset hvor store jobdatabaser medierne lavede, så ville jeg stadig være større, fordi jeg indsamlede alle annoncerne på Jobindex, mens medierne jo kun havde deres egne annoncer,” fortæller Kaare Danielsen.

En god idé og et godt produkt er ikke altid nok til, at man ender med en succesfuld forretning. Det kræver hårdt arbejde, held og ikke mindst mod og tro på egne evner, når vinden ikke blæser i den rigtige retning. Kaare Danielsen er ikke i tvivl om, at hans position som ejerleder har været afgørende for, at Jobindex står tilbage som vinder på det danske marked.

Succes i krisetider

Der er særligt to kernebegivenheder, der beseglede skæbnen for Jobindex. Det er de to store globale kriser, dotcom-krisen og finanskrisen. Før dotcom-krisen var StepStone den største konkurrent. Mange gange større end Jobindex. Hjulpet på vej af venturekapital var StepStone dominerende på det europæiske marked og havde efter børsintroduktionen en markedsværdi på omkring 10 mia. kr. Så kom dotcom-krisen, og lige i halen på denne kom så 11. september, og pludselig var StepStone på kanten af konkurs. Og i dag er den danske del af StepStone såmænd en del af Jobindex-koncernen.

Det afgørende slag

I 2008 kom så næste vigtige begivenhed for Jobindex. Det var her – under finanskrisen – at de to store aktører, Jobindex og Jobzonen, udkæmpede dét, der skulle vise sig at blive det afgørende slag om markedet.

“Tilbage i 2007 var Jobzonen og Jobindex lige store, men efter krisen var magtforholdet vendt til vores fordel. Vi kom ganske enkelt markant stærkere igennem krisen end Jobzonen,” fortæller Kaare Danielsen.

Krisen kom som et chok for de fleste og fik et omfang, som de færreste kunne forudse. På Jobindex faldt antallet af jobannoncer fra omkring 33.000 i marts 2008 til 13.000 i 2009. Omsætningen
faldt nærmest fra den ene dag til den anden med 50 pct. Branchen var nødt til at reagere. Kaare Danielsen vælger en anderledes reaktion end de fleste konkurrenter, og det skal vise sig at give pote.

“Vi kunne se, at vores konkurrenter fyrede op mod 50 pct. af deres medarbejdere og stort set holdt op med at markedsføre sig. Vi valgte en anden approach. I de kriser, vi har oplevet, har vi valgt at holde et højere omkostningsniveau end konkurrenterne, fordi vi mente, at det var til vores fordel på langt sigt. Noget af det, jeg kan se har gjort en forskel for min virksomhed, er, at jeg som ejerleder har truffet nogle beslutninger, som var mere langsigtede, end hvad man normalt ser i andre virksomheder,” siger Kaare Danielsen.

Læring fra Jobindex

  • Store virksomheder skabes ofte på ryggen af ny teknologi.
  • Sidder du med en viden, andre ikke har, skal du udnytte den.
  • Tænk langsigtet – både i medgang og modgang.

Da internettet kom, var jeg ikke i tvivl om, at her var en ny teknologi, der ville vende op og ned på mange ting. Jeg var så heldig, at jeg så det før andre danskere gjorde, fordi jeg arbejdede i USA.

Kaare Danielsen, adm. direktør, Jobindex

Om Kaare Danielsen

  • Født: 5. september 1962.
  • Stilling: Adm. direktør for Jobindex, StepStone og it-jobbank.
  • Uddannelse: Ph.d. i datalogi, Ba. i matematik/ statistik fra Københavns Universitet, HD i Organisation – Strategi og Planlægning fra CBS.
  • Tillidshverv: Direktør for Danielsen.com ApS, bestyrelsesmedlem i Jobindex A/S, StepStone, itjobbank, ComputerWorld, Firmafon, SimpleSite og Foreningen Nydansker.

Om Jobindex

  • Jobindex blev stiftet i 1996 som et af de første danske internetselskaber og blev i 2007 børsnoteret på First North. Mange af de oprindelige medarbejdere, inklusive selskabets stifter, er stadig involveret i virksomheden.
  • Jobindex står sammen med datterselskaberne StepStone og it-jobbank for over halvdelen af det danske online-jobannoncemarked.
  • Koncernen omfatter også Computerworld, der er Danmarks førende nyhedsmedie for it-nyheder, samt Jobbsafari i Sverige og Norge.
  • I alt når koncernens websites ud til over 1 mio. brugere hver måned.
  • Koncernen har over 200 medarbejdere og omsatte for over 280 mio. kr. i 2016 med et driftsoverskud på 78 mio. kr.

Det er altid sjovest at tjene penge, men hvis man ikke kan det, så må man se, om man kan gøre noget andet for at udnytte de muligheder, der er i situationen.

Kaare Danielsen, adm. direktør, Jobindex

Styrket igennem kriserne

Han forklarer, at Jobindex under begge kriser har brugt nogenlunde den samme opskrift, nemlig at bruge nedgangen til at styrke sin markedsposition igennem eksempelvis øget markedsføring og fastholde en større andel af medarbejderne end konkurrenterne.

“Selv om vi mistede halvdelen af omsætningen, så skar vi kun 20 pct. af medarbejderne fra. Jeg var jo ikke i tvivl om, at markedet nok skulle rette sig op igen. Jeg vidste ikke præcis, hvornår det ville ske, men det ville ske. Vi brugte så krisen til at uddanne vores medarbejdere og ruste os, så vi var klar, når markedet vendte tilbage,” siger Kaare Danielsen.

En anden helt afgørende beslutning var at fastholde en meget aggressiv markedsføring under hele krisen. Jobindex skærer deres TV-spots fra 30 til 20 sekunder og flytter dem fra TV2 til de billigere satellitkanaler, som også er sultne efter at lave langsigtede handler til en rimelig pris. Virksomheden styrker sin position og sit brand ved at være den eneste jobportal, der reklamerer i TV i 2009.

“Det interessante var jo, at vi under krisen pludselig var i en situation, hvor rigtig mange kiggede efter job. Måske endda flere end i opgangstider. Så selvom der ikke var så mange jobannoncer, så havde vi muligheden for at forstærke vores markedsposition, hvis vi kunne være stedet, hvor man søgte efter job. Vi udnyttede ganske enkelt situationen til at slå vores navn fast over for jobsøgerne. Men det kræver, at man tænker langsigtet og har råd til at tænke langsigtet,” siger Kaare Danielsen.

Ejerlederens styrke

Og man kan kalde det held eller godt købmandskab, men resultatet var, at Jobindex havde udnyttet krisen til at stå markant stærkere end konkurrenterne, da markedet vendte. Man havde de fornødne kompetente medarbejdere, masser af jobsøgere samt en betydeligt stærkere kendskabsgrad hos både jobsøgere og annoncører. Alt imens konkurrenterne troede, at markedet var det samme som før krisen, så viste det sig, at Jobindex havde udnyttet nedturen til at give sig selv et kæmpe forspring.

“Det er altid sjovest at tjene penge, men hvis man ikke kan det, så må man se, om man kan gøre noget andet for at udnytte de muligheder, der er i situationen,” siger Kaare Danielsen.

Han har gennemlevet to markante kriser, og er begge gange kommet styrket ud på den anden side. Begge gange har han udmanøvreret de største konkurrenter, men erkender, at særligt finanskrisen blev mere voldsom end forventet. Det ændrer dog ikke på, at han handlede tålmodigt og langsigtet – og vandt. Når Kaare Danielsen tænker tilbage på de seneste 20 år som ejer og leder af Jobindex, er han ikke i tvivl om, at hans position som ejerleder har gjort ham i stand til at tænke langsigtet i medgang og modgang. Og at netop det har været afgørende for, at Jobindex nu dominerer markedet for jobannoncering i Danmark.

Kontakt

Jesper Møller Langvad
Partner, PwC
Tlf: +45 3945 9127
Email
Leif Ulbæk Jensen
Partner, PwC
Tlf: +45 3945 9216
Email

Følg PwC

LinkedIn
Twitter
Facebook
Youtube