Her er en gåtur i parken fundamental

Alt starter og slutter med kundeoplevelsen i den familieejede Jesperhus Feriepark, hvor professionelt bestyrelsesarbejde, beskæring af ledelseslag og fokus på både klassiske værdier og nye kundekrav sikrer konkurrencekraft i en krævende branche.

Mindst én gang om dagen går adm. direktør Jesper Overgaard en tur gennem familiens blomsterpark, Jesperhus på Mors, for at tale med nogle af de mange gæster. For at høre om deres oplevelser og lytte til deres gode idéer. Det er en ledelsesopgave, han opfatter som fundamental for rollen som ejerleder i Jesperhus Feriepark.

”Der stilles i dag helt anderledes krav fra gæsterne end tidligere. Samtidig udvikler markedet sig hele tiden, og derfor skal vi mere end nogensinde være virkeligt skarpe på den oplevelse, vi tilbyder. Dér har vi valgt en meget transparent tilgang, hvor vi er synlige og spørger ind, samtidig med at vi laver gæsteanalyser på alle niveauer,” siger Jesper Overgaard og forklarer, at den ejerledede virksomhed, der har ham selv og brødrene Karsten og Peter Overgaard i direktionen, af samme grund har valgt at indsætte en professionel bestyrelse i virksomheden.

Det skyldes bl.a. erkendelsen af en helt klassisk udfordring for ejerledede virksomheder, hvor det ofte kan være svært at afgøre, hvor driftsfokuseringen skal ophøre og fremtidsplanlægningen begynde.

”Vi er en familievirksomhed, og det fylder meget i vores verden, men vi skal også være helt sikre på, at vi får de bedst mulige resultater. Det har krævet en professionel bestyrelse,” siger Jesper Overgaard.

Han fortæller, at bestyrelsen i Jesperhus består af en ejerrepræsentant og fire eksterne medlemmer, der alle er nøje udvalgt på baggrund af bl.a. branchekendskab.

”Vi bruger meget tid på at kigge på kompetenceprofiler, og det har været vigtigt for os, at der er tale om en arbejdende bestyrelse med et højt kompetenceniveau og stor beslutningskraft,” siger han og fortsætter:

”Vores tilgang er ikke, at vi skal have en ny stor attraktion hvert år – til gengæld skal vi hele tiden udvikle os i en kombination af de klassiske værdier og nye tiltag, målrettet de behov moderne familier har,” siger Jesper Overgaard.

A walk in the park

  • Målrettet satsning på at kende danskernes ønsker og krav til familieferie.
  • En klar strategi omkring ”det gode værtskab”.
  • Brug af kundeanalyser, SoMe og det personlige møde som effektive værktøjer.

Fakta: Om Jesperhus Feriepark

  • Jesperhus åbnede i 1966 med udgangspunkt i gartner Niels Overgaards hus og have tæt på Nykøbing Mors og fejrer dermed 50-års fødselsdag i år.
  • Siden starten har virksomheden udviklet sig til et stort feriecenter med aktiviteter, målrettet børnefamilier. Herunder campingplads, forlystelsespark, vandland og zoo.
  • Gæsterne er primært danske familier, dertil kommer turister fra bl.a. Norge, Holland og Sverige.
  • Virksomheden drives i dag af Niels Overgaards sønner: Karsten, Peter og Jesper med sidstnævnte i rollen som adm. direktør.

Der stilles i dag helt anderledes krav fra gæsterne end tidligere. Samtidig udvikler markedet sig hele tiden, og derfor skal vi mere end nogensinde være virkeligt skarpe på den oplevelse, vi tilbyder.

Jesper Overgaard, adm. direktør, Jesperhus Feriepark

Et univers af oplevelser

Jesperhus Feriepark åbnede første gang dørene i 1966 som blomsterpark, grundlagt af Jesper Overgaards forældre, Niels og Edith Overgaard. Og med 40.000 besøgende det første år var attraktionen en succes fra starten. I 1976 blev feriecenter og vandland så en del af oplevelsen, og siden har hvert år budt på nye tiltag og nye oplevelser med alt fra 4D biograf til ”Piratland”. Dertil kommer ikke mindst erhvervelsen af rettighederne til den kendte tegneseriefigur Jungledyret Hugo, der i dag – sammen med den stiliserede sommerfugl i logoet – spiller en markant rolle i parkens identitet.

Jesper Overgaard fremhæver i den forbindelse vigtigheden af at positionere sig i markedet og peger bl.a. på det gule jungledyr og hans veninde, ræven Rita, som elementer, der har stor betydning i parkens arbejde med udviklingen af et stærkt brand.

”Det er et oplevelsesunivers, som vi satser mere på. Det er noget, børnefamilierne tager rigtig godt imod, og også noget, som udgør en vigtig del af vores fremtid,” siger han og understreger, at netop fremtiden – og strategiarbejdet – er blevet en markant del af ledelsesopgaven gennem de seneste år.

Parken skal fodres

Bestyrelsesarbejdet har skabt grobund for en klar strategi, der tager udgangspunkt i dels de klassiske værdier omkring parkens store blomsteranlæg – dels nyskabelser på både oplevelses- og overnatningsfronten.

”Vi har brugt rigtig meget energi på at udvikle vores overnatningstilbud, fordi vi med vores beliggenhed langt fra store bycentre er nødt til selv at kunne fodre parken med gæster,” forklarer Jesper Overgaard. Han peger samtidig på, at danskernes ferievaner har ændret sig markant.

”Vi sælger i dag mange flere 3-5-dagesophold end for bare seks år siden, og i det hele taget foretrækker et stigende antal familier korte ophold, hvor det tidligere var 14 dages ferie,” siger Jesper Overgaard og fortsætter.

”Det giver selvfølgelig nogle udfordringer i forhold til planlægning, men det er også godt, fordi det skaber nogle mere intense ophold med højere omsætning per dag.”

Svær omstilling

Jesper Overgaard understreger, at 2016 – trods en mildt sagt svingende vejrudsigt – ser ud til at blive et ”rigtig fornuftigt” år for Jesperhus Feriepark. Samtidig slår han fast, at markedet som helhed er præget af en række problemer.

”Man har i forhold til overnatning gennem flere år været præget af en vis overkapacitet, især på camping, hvor mange i dag vælger mere sydlige himmelstrøg, og der er ingen tvivl om, at markedet er udfordret,” siger han og fortsætter:

”Det gælder også i forhold til omstilling til de ferieformer, der efterspørges.”

Dermed understreger han igen vigtigheden af at kende efterspørgslen, ligesom han slår fast, at ”markedsforståelse” – i hvert fald når man driver blomster- og feriepark på Mors – er lig med kundefokus.

”Det at være 100 pct. skarp på lige præcis at vide, hvad dine gæster synes om din forretning; det er konge,” siger han og fortsætter: ”Derfor laver vi det, vi kalder en attraktionsanalyse, og vi laver analyser på alle detaljer i de små 20 forretninger, der udgør virksomheden, og samtidig spørger vi ganske enkelt gæsterne til råds.”

Det sker både i parkens dagligdag og på sociale medier som Facebook, hvor parken følges af mere end 65.000 profiler.

”Her får du de helt umiddelbare svar – og du får også tæskene med det samme, hvis noget ikke fungerer. Det er utrolig værdifuldt, og det kræver, at man følger med i, hvad der sker.”

Han fremhæver bl.a. et nyt tiltag på de sociale medier, hvor gæster har mulighed for at nominere parkens ansatte til ”årets medarbejder”.

”Det går ganske enkelt ud på, at vi lader gæsterne fortælle, hvis de har haft en særlig god oplevelse. Det gav sidste år omkring 250 nomineringer, og vi får også rigtig mange i år,” lyder det.

Samtidig påpeger direktøren vigtigheden af dygtige, loyale og veluddannede medarbejdere. Et område, der er kommet mere i fokus efter man fjernede et ledelseslag i organisationen.

”Vi besluttede at skære driftsledelsen væk. I stedet har jeg så påtaget mig en del af det, mens vi har uddelegeret en masse opgaver til vores meget dedikerede teamledere,” siger Jesper Overgaard.

Direktør i detaljen

Han fortæller, at Jesperhus Feriepark benytter eksterne konsulenter til træning af medarbejdere, og kombineret med en tæt ledelsesmæssig opfølgning sætter det parken i stand til på rekordtid at forvandle 200 unge og studerende sæsonarbejdere til en professionel stab.

”Det kræver en virkelig stærk organisering, og dér har vi ”skåret op” de seneste år med fokus på det gode værtskab – og det fokus har givet dobbelt gevinst på den måde, at for seks år siden skulle vi rekruttere cirka 100 nye medarbejdere – sidste år skulle vi finde 15 nye. Simpelthen fordi vores medarbejdere trives,” siger han.

Beslutningen om at skære driftchef-laget væk var en besparelse i en situation, hvor parken skulle øge indtjeningen. Konsekvensen har været positiv, lyder det: beslutningen har givet direktøren mulighed for at kombinere det store overblik med detaljeret fordybelse og kundeforståelse.

”Jeg prioriterer at være en del af billedet syv dage om ugen, og det giver selvfølgelig nogle lidt lange somre, når rollen som adm. direktør også skal passes. Men det er også en fed oplevelse – og jeg sover rigtig godt om natten,” siger Jesper Overgaard.

Strategisk fokus på gæsten

  • Den gode kundeoplevelse – og det gode værtskab – er helt afgørende i den strategi, ledelse og bestyrelse i Jesperhus Feriepark arbejder efter. Derfor analyseres der konstant på kundernes erfaringer, ligesom virksomhedens 65.000 Facebook-følgere løbende engageres som grundlag for coaching og træning af medarbejderne.
  • Dertil kommer ledelsens personlige gang i parken, der satser på en kombination af den klassiske blomsterpark-kultur og moderne forlystelser, målrettet børnefamilier.

… vi lader gæsterne fortælle, hvis de har mødt en særlig god oplevelse. Det gav sidste år omkring 250 nomineringer, og vi får også rigtig mange i år.

Jesper Overgaard, adm. direktør, Jesperhus Feriepark

Kontakt

Esben Toft
Partner, PwC
Tlf: +45 4072 5767
Email
Torsten Moe
Partner, PwC
Tlf: +45 3945 9595
Email
Jesper Møller Langvad
Partner, PwC
Tlf: +45 3945 9127
Email

Følg PwC

LinkedIn
Twitter
Facebook
Youtube