Agilitet og strategiske alliancer kan vende trusler til muligheder

Virksomheder opererer i dag i høj grad på et marked uden grænser – både geografisk og i forhold til de enkelte brancher. Samtidig opstår der i takt med den hastige teknologiske udvikling nye forretningsmodeller og nye konkurrenter på markedet, ligesom forbrugeradfærden ændrer sig, og salgs- og distributionskanalerne er under transformation. Alt sammen forhold, der udfordrer virksomhederne og kræver, at man er agil og tænker innovativt for at vende trusler til muligheder og sikre fremtidig vækst.

En af de helt store muligheder, som flere og flere virksomheder udnytter, er at indgå strategiske alliancer og partnerskaber. I PwC’s Global CEO Survey 2015 svarer 55 procent af de danske topledere, at de vil indgå nye alliancer i året, der kommer. Hvorfor? For at få adgang til nye kunder (53 procent), ny teknologi (50 procent), talent (45 procent) og nye geografiske markeder (43 procent). De strategiske alliancer står således meget højt på topledernes agenda og er en af opskrifterne på, hvordan virksomhederne kan udvide deres marked og skabe vækst. Vinderne i det aktuelle udfordrende marked er nemlig ikke nødvendigvis dem, der er størst, men dem der først ser og griber mulighederne.

Hvem er det så, de danske virksomheder indgår eller planlægger at indgå strategiske alliancer med? Svaret er mangfoldigt, men de typiske alliancer er med kunder (50 procent), leverandører (50 procent), den akademiske verden (43 procent) og konkurrenter (40 procent). I nutidens grænseløse marked bliver det mere traditionelle syn på interessenter og stakeholders altså mere udvisket og erstattet af et mere nuanceret billede – særligt når vi ser på konkurrentbilledet, hvor den utraditionelle alliance måske netop kan være løsningen på at nå ud til nye markeder og vinde sammen frem for måske at tabe alene. Strategiske alliancer kan være svaret på at drive innovation, accelerere processer og hjælpe til den rette kompetencekomplementering.

Vi ser også, at det i stigende omfang bliver afgørende, at CEO’en hele tiden kan sætte det rette samlede ledelseshold, følge den ændrede forretningsdynamik og kan arbejde hen imod mål og resultater, som til at begynde med kan være uklare. Det er ikke ny viden, at CEO’en skal være på forkant med forandringer, men i 2015 er udfordringen, at forandringerne sker i et ekstremt højt tempo, og det stiller særlige krav om at være agil og forandringsparat, hvis virksomheden fortsat skal være en del af morgendagens nye virkelighed.

Tak til de erhvervsledere og virksomheder, som har delt deres synspunkter og erfaringer i denne udgave af CXO Magasinet. Inspirationen er hermed givet videre.

Mogens Nørgaard Mogensen
Senior Partner og adm. direktør, PwC

Del på:

Kontakt Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør, PwC

Tlf: 3945 3232
E-mail