Danmark set udefra

Danmark er en erhvervsnation med et stærkt brand i internationalt perspektiv. Danskerne opfattes positivt som veluddannede, pligtopfyldende og anti-autoritære. På den negative side har vi store udfordringer med konkurrenceevnen i en stadigt mere globaliseret verden. Sådan lyder anmeldelsen af Danmark fra tre danskere, der har gjort karriere i udlandet. CXO Magasinet har talt med Kasper Rørsted, CEO i tyske Henkel, Lars Dalgaard, General Partner i ventureselskabet Andreessen Horowitz og Tommy Ahlers, Vice President, Citrix Social Collaboration.

Lars Dalgaard: Fortæl børnene om Tietgen

Lars Dalgaard elsker at tale om Danmark. Både vores, som han ser det, mange og store kvaliteter og de i mange henseender ligeså store udfordringer, der ifølge den Californien-baserede forhenværende SAP-”Cloud-chief” bunder i en manglende evne til at rette spotlyset mod egne store bedrifter.

Helt ind i samfundssjælen er danskerne nemlig, ifølge Lars Dalgaard, der i dag er partner i venture-selskabet Andreessen Horowitz, både intelligente, kreative og kritiske. Krydret med en ”lun tilgang til tingene” er dén kombination guld værd i en globaliseret forretningsverden, lyder det. Problemet er bare, at alt for få danskere får de åbenlyse kvaliteter ud over kanten.

”Jeg har en nærmest uretfærdig stor kærlighed til Danmark, og jeg har gennem hele min karriere forsøgt at finde måder at bruge min danskhed på til min fordel,” siger Lars Dalgaard.

”Måske er det socialdemokratismen – og jeg er altså ikke socialdemokrat – der gennem generationer har skabt et samfund med et meget højt grundniveau for hele befolkningen. Det er en særlig og stærk kvalitet, men der mangler altså de nye Arne Jacobsen, Mærsk og Tietgen.”

Netop Danmarks store iværksætter – finans- og industrimand – C.F. Tietgen (1829-1901) er én af Lars Dalgaards rollemodeller. Han tænkte stort, tog chancer og byggede stærke virksomheder.

”Jeg er nærmest en omvandrende encyklopædi på Tietgen. Han symboliserer nogle danske værdier og et Danmark, som vi skal blive bedre til at ære,” siger Lars Dalgaard, der mener, at iværksætterelementet generelt mangler i et ellers stærkt dansk uddannelsessystem.

”Jeg kan stadig huske min samfundsfagslærer i Herlev. Han hed Brian og var en rigtig hippie, der bare forstod at komme ind i børnenes verden med den her viden om alt fra Trotskij til makroøkonomi. Tænk at få alle de her guldkorn serveret ganske gratis. Men når man så kigger på den anden side af uddannelsessystemet, så aner jeg simpelthen ikke, hvor alle de her ting går hen. Det er som om, Danmark har været på en slags ’free ride’ siden halvfjerdserne, og nu begynder det at gøre ondt.”

Gik ikke i Danmark

Lars Dalgaard skabte fra 2001 virksomheden Successfactors, der et år efter noteringen på Nasdaq, i 2008, havde en markedsværdi på 2,9 milliarder kroner. Da den tyske softwaregigant SAP i 2011 købte virksomheden for cirka 20 milliarder kroner og gav Lars Dalgaard en plads i koncernens ledelse, var den globale drøm for alvor en realitet. Hele vejen igennem dog med stærke bånd til Danmark og en grundlæggende tillid til sine landsmænd. Den er dog ikke altid blevet indfriet.

Lars Dalgaard fortæller blandt andet om tiden, da Successfactors for alvor ekspanderede globalt med nye kontorer i hele verden.

”Det var egentlig objektivt set grotesk at starte i Danmark, men jeg troede på danskerne, og så gik vi i gang med hele pakken. Men det lykkedes ikke. Jeg havde på det tidspunkt tusindvis af folk i hele verden, der var totalt med på den, men dem, vi ansatte i Danmark, var i chok over den intensitet, vi arbejdede med,” fortæller Lars Dalgaard.

”Nogle siger, at i et parforhold skal hver partner bidrage med 50 procent, og det beskriver nok meget godt danskernes tilgang til erhvervslivet. Min tilgang er, at hvis et forhold skal lykkes, så er der brug for, at hver person skal bringe sine egne 100 procent,” siger han.

Dér skal danskerne ind i kampen, mener Lars Dalgaard. Og så skal de lære at tage sig selv og deres historie seriøst:

”Vi har råvarerne i form af nogle af verdens bedst uddannede, og dansk erhvervs udfordring er ikke i første omgang noget strukturelt med mere støtte til startups. Det kommer an på individet. Det er Peter og Mikael og Josefine ude i folkeskolen, der bestemmer, om Danmark får indflydelse på fremtidens business, og derfor er det dem, vi skal støtte. Adskillige har vist, at de kan, men det er absolut ikke nok i forhold til, hvor mange kvalificerede mennesker, vi har,” siger Lars Dalgaard.

Og det handler ikke nødvendigvis om at pace ungdommen ind på CBS, siger han:

”Man behøver ikke være en ”tiger-mom”. Men vi skal sikre, at børnene bliver bevidste om de store erhvervseventyr, der er i vores historie, så iværksætteriet og de store successer kommer på forsiden af lærebøgerne.”

Kasper Rørsted: Danmark skal styrke konkurrencen

Efter at have haft det svært siden 2008 er dansk økonomi nu, igennem en forbedring i den indenlandske efterspørgsel, godt i gang med at genvinde momentum. Det private forbrug er ved at stabilisere sig, så det generelle økonomiske miljø er styrket. Sådan vurderer CEO for tyske Henkel AG, Kasper Rørsted, den danske økonomi lige nu.

“Én af Danmarks styrker er landets lave arbejdsløshed. Siden 2012 har ledigheden, som i forvejen er lav, været faldende, og den forventes at forblive på omkring fire procent. Hertil kommer, at flexicurity-systemet har en stabiliserende effekt på arbejdsmarkedet, og samtidig begrænser det de sociale og personlige omkostninger ved arbejdsløshed samt risikoen for, at det bliver forankret.”

Kasper Rørsted fremhæver Danmark som et land, der er tillid til på grund af en stabil og forholdsvis sund økonomi.

“Den finanspolitiske stilling er forholdsvist sund. Danmark har et offentligt budgetunderskud betydeligt under tre procent ifølge Maastricht- kriterierne, og man bør være i stand til at vise overskud på langt sigt takket være finanspolitikken. Men det vil kræve en fortsat vilje til at reformere og forbedre den samlede konkurrenceevne.”

Henkel-direktøren understreger samtidig pensionsalderen og det forhold, at den langsomt vil stige i fremtiden.

“Dette er et yderligere aktiv for økonomien, og det giver mulighed for at udvide arbejdsstyrken med meget erfarne personer og eksperter. I kombination med de høje pensionsopsparinger, introduceret tilbage i firserne, er dansk økonomi mere robust over for skiftende demografier.”

Danmarks svagheder

Hvis Kasper Rørsted skulle udarbejde en strategi for Danmark som succesfuld erhvervsnation, så ville han fokusere på at styrke den danske konkurrenceevne over for udlandet.

“Det er vigtigt at støtte det langsigtede arbejde i landet med foranstaltninger såsom at sænke selskabsskatten, sikre lavere afgifter på arbejde, der tiltrækker højt kvalificerede mennesker eller investere i uddannelsessystemet,” siger Kasper Rørsted.

Han fremhæver i den forbindelse det positive i, at et bredt flertal i Folketinget tidligere på året vedtog erhvervsskolereformen med ønsket om at revitalisere uddannelserne for faglærte arbejdere.

“Det var sandsynligvis i ellevte time,” konkluderer Kasper Rørsted og understreger vigtigheden af, at man fremadrettet fastholder fokus på at uddanne flere og bedre ingeniører.

“Mangel på faglærte arbejdere og verdensklasseingeniører fører potentielt til øget outsourcing af ikke blot produktion, men også af forskning og udvikling.”

Øget produktivitet forudsætter en flerstrenget tilgang, herunder tiltrækning af udenlandske direkte investeringer. Øget eksport, investeringer i forskning og udvikling samt uddannelse er alle veje til forbedring af produktiviteten.

“Hovedparten af landets eksportdrevne virksomheder – som Danfoss, hvor jeg sidder i bestyrelsen – er stærkere end nogensinde, fordi de har et klart fokus og imponerende produktivitetsforbedringer. Men dette er ikke tilfældet for den offentlige sektor, og det er i høj grad heller ikke tilfældet for detail- og servicesektoren. På dette område er der stadig plads til forbedringer.”

Kasper Rørsteds hjemmebane

Henkel er et tysk DAX-30-selskab med et salg på over 16 milliarder euro og cirka 47.000 medarbejdere på verdensplan. Virksomheden er globalt førende på mærkevarer til vasketøj og hjemmepleje, kosmetik og toiletartikler og klæbestoffer med kendte mærker som Persil, Schwarzkopf og Loctite. Henkel har en meget stærk position på nye markeder som Asien, Afrika, Mellemøsten og Latinamerika.

Henkel er til stede i Danmark inden for skønhedspleje med mærker som Schwarzkopf og Denivit, inden for klæbeteknologiforretning med mærker som Loctite og Bonderite. Henkel Norden omfatter aktiviteter i Sverige, Finland og Norge. I regnskabsåret 2013 skabte Henkel Norden en omsætning på mere end 200 millioner euro med omkring 300 medarbejdere.

Tommy Ahlers: Vi har glemt at være en handelsnation

Der er en række gode grunde til, at Tommy Ahlers som chef for afdelinger i både Tyskland og USA og med ansvaret for mere end en halv milliard udviklingskroner har valgt at bosætte sig i Danmark. Det er her, han er født, og her han føler sig hjemme i kulturen. Men samtidig er han mere end de fleste bevidst om, at ’hjemland’ i forretningsøjemed alene er en geografisk tilstand – tankegangen er nødt til at være global.

”Selvfølgelig er jeg dansker og på mange måder et produkt af det danske samfund, som jeg gerne vil være en del af, men markedet er jo Tyskland eller England, og tager du sproget som udtryk for tilhørsforhold, så er jeg jo international, for i mit arbejde taler jeg måske dansk i højst fem procent af tiden,” siger han.

Hvis Danmark var en virksomhed

’Global’ er således et grundvilkår, og for dansk erhvervsliv udgør det en udfordring, der kræver handling, mener Tommy Ahlers.

”Danmark har nogle markante styrker, en designtradition og en antiautoritær tankegang, som virkelig har potentiale til at skabe gennemslagskraft i den globale arena, men der er nogle vigtige områder, hvor vi fejler, og det er hovedsageligt på det kommercielle område. Her mangler vi ganske enkelt sulten,” siger iværksætteren, der blev kendt som stifter af it-virksomheden ZYB, solgt til Vodafone i 2008.

Som direktør for Podio styrede han direkte mod den globale top med salget til Citrix i 2012. Herfra arbejder han nu målrettet på at bringe den sociale samarbejdstjeneste ud i hele verden, og herfra oplever han hos sine landsmænd den manglende evne til at tænke stort nok.

”Hvis Danmark var en virksomhed ejet af dygtige internationale iværksættere, så ville de slå et meget større brød op. De ville tænke vores kvaliteter helt igennem og så give dem fuld styrke,” siger Ahlers og fortsætter:

”Hvis vi ser hele verden som arbejdspladsen, så er der simpelthen for mange hjemmearbejdsdage i afdeling Danmark, som det ser ud i dag. Vi har det gode brand, og vi har produkterne, men vi kommer altså til at arbejde hårdere for at sælge dem.”

Tommy Ahlers understreger, at danskere ude i verden er kendte for at være dygtige, pligtopfyldende og ikke mindst løsningsorienterede, og han peger på, at der kan hentes stor styrke i det faktum, at det danske samfund er baseret på en meget høj grad af lighed, hvilket blandt andet slår igennem på uddannelsesinstitutionerne, hvor mennesker med vidt forskellige baggrunde får høje uddannelser.

Grav værdierne frem

”Det er en styrke, at vi er så homogent et samfund, men samtidig indebærer det også en risiko for, at vi lukker os endnu mere for omverdenen, og her er den modsatte udvikling nødvendig,” siger Ahlers, der mener, at det er på tide at lægge ydmygheden på hylden og finde sælgersulten frem.

”Danmark har ingen råstoffer, og derfor er vi i bund og grund nødt til at være en handelsnation, men fordi vi er blevet dygtige til produktudvikling, og det er vi, så har vi glemt vores handelsrødder. Det er som om, vi ikke er helt aggressive nok til at sælge de kvaliteter, vi har,” siger han.

Danmark oplever, i takt med den buldrende globalisering, vigende konkurrenceevne og tab af produktivitet, og ifølge Tommy Ahlers skal det imødegås ved såvel politisk som kulturelt at skabe så gode vilkår som muligt for udviklingen af nye stærke vækstvirksomheder, der kan kickstarte en positiv spiral. Her har Danmark som samfund et godt udgangspunkt, og de gode tendenser ligger lige under overfladen, lyder det.

”Globaliseringen betyder, at kunderne får større udvalg, og at de i stigende grad er ligeglade med, hvor i verden produkterne er produceret. Konkurrencen bliver global, også på hjemmemarkedet, og derfor er vi nødt til at lære at være mere aggressive. Den positive nyhed er, at vi rent faktisk er rigtig skarpe; vi skal bare grave lidt for at finde det frem, og så omsætte det med lidt mere fokus på viljen til at lykkes.”

Den vilje er stærkt repræsenteret i en række store danske virksomheder, og Tommy Ahlers ser på den baggrund et stort potentiale for at styrke det innovative islæt i dansk kultur.

”Danmark er overhovedet ikke tabt i den internationale konkurrence. Vi har en masse kvaliteter, og dem skal vi holde fast i, mens vi lærer at blive en rigtig handelsnation igen.”

Del på:

Kontakt PwC

Tlf: 3945 3945
E-mail

Lars Dalgaard

Født: 1968 Uddannelse: Bachelor fra Handelshøjskolen i København, MBA fra Stanford University Graduate School of Business. Flyttede i 1998 til USA. Bor i San Francisco. Karriere: 2013-: General Partner, Andreessen Horowitz VC. 2011-2013: Direktionsmedlem i SAP med ansvar for koncernens netbaserede forretning. 2001-2011: Købte it-virksomheden Successfactors og gjorde den til en succes (solgt til SAP i 2011). 1994 – 1998: Forskellige lederstillinger hos Unilever i Danmark, Holland og Tyskland.

Kasper Rørsted

Født: 1962 Uddannelse: International Business School, Copenhagen/Denmark, Harvard Business School, Executive Programs. Bor i München sammen med sin kone og børn. Karriere: 2008- : CEO, Henkel AG & Co. KGaA. 2007-2008: Næstformand i bestyrelsen, Henkel AG & Co. KGaA. 2005-2007: Executive Vice President med ansvar for Human Resources/Purchasing/Information, Technologies/Infrastructure Services, Henkel AG & Co. KGaA. 2002-2004: Senior Vice President and General Manager, Hewlett Packard, EMEA Region. 2001-2002: Vice President and General Manager, Compaq, EMEA Region 1995-2001: Forskellige ledende stilllinger hos Compaq, inklusive head of Compaq Enterprise Business Group i Europa, Mellemøsten & Afrika -1995: Forskellige ledende stillinger inden for Salg og Marketing hos Oracle og Digital Equipment Corporation Bestyrelsesposter: Bertelsmann SE & Co. KGaA, Danfoss A/S, Denmark.

Tommy Ahlers

Født: 1975 Uddannelse: Jurist fra Københavns Universitet. Bor i København med kone og børn. Karriere: 2012-: VP Citrix Social Collaboration 2010-2012: CEO/investor Podio (solgt til Citrix i 2012) 2005-2008: Stifter/CEO ZYB (Solgt til Vodafone 2008) 2005: Stifter Online SMS (lukket efter ni måneder) 2001-2005: Strategikonsulent hos McKinsey.