Jimmy Maymann: Gør velfærd til en konkurrencefordel

Dansk erhvervsliv har masser at tilbyde en globaliseret verden, der kæmper for at finde ind til de sande værdier, lyder det fra den danske topchef på internetmediet Huffington Post. Men det kræver, at ’hyggen’ bliver doseret.

Sidste år kom Danmark på forsiden af The New York Times med et fænomen, der siger meget om vores styrker og svagheder som samfund. Der er tale om Dovne Robert, og det faktum, at han endnu ikke er død af sult. Ifølge topchefen på det succesfulde internetmedie Huffington Post, danske Jimmy Maymann, er der tale om en historie, der indeholder både den største udfordring – og måske – den bedste mulighed for en stærk dansk profil i en globaliseret business-verden.

”Tidligere kunne de færreste i USA skelne mellem de nordiske lande, men med Dovne Robert kom Danmark i fokus, og pludselig diskuterede jeg velfærdsstat ved middagsselskaber med folk, der både var fascinerede og rystede på hovedet,” fortæller Jimmy Maymann.

Konsensus-ledelse som eksportvare

Han mener alligevel, at Dovne Robert-sagen peger på nogle værdier i det danske samfund, som, hvis de bliver spillet rigtigt, i stigende grad efterspørges globalt.

”Jeg tror faktisk på, at den danske konsensusprægede tilgang til ledelse har noget værdifuldt at byde på i et globalt perspektiv. Selvfølgelig først og fremmest i form af de ting, vi rent faktisk er gode til som vores produktudvikling, bio- og cleantech og så videre, men også vores værdier og vores velfærdssystem, hvor vi kan brande os på en sund tilgang til ting, der fylder meget lige nu som for eksempel ”work life balance”,” siger Jimmy Maymann. Han henviser til et projekt, hvor Huffington Post lige nu vinder læsere i hele verden med fokus på ”the third metric” – forstået som trivsel.

Den bløde succesparameter, der ligger udover, eller måske endda før, ’penge’ og ’magt’. På den parameter burde Danmark med sit ry som ”The Happy Nation” kunne pudse profilen.

Velfærd med måde

”I Danmark har vi været gode til at brande os på nogle fremadstormende brancher, og samtidigt har vi et stærkt uddannelsessystem, og erhvervsledere med et generelt meget højt niveau. Kombineret med en kultur, hvor hygge er et fasttømret begreb, burde det kunne udvikle sig til nogle stærke forretningsfordele,” siger Maymann. Og understreger, at han stadig står ved sin kritik af danske rammevilkår, som han blandt andet leverede ved en konference i Bella Center sidste år, hvor han opfordrede iværksættere til at droppe Danmark og starte virksomhed i udlandet i stedet.

”Jeg vil ikke kalde velfærden for en sovepude, men der er både gode og dårlige ting ved sikkerhedsnettet. Udfordringen bliver at finde en balance, hvor værdierne fastholdes, uden at det hele går op i hygge og barns første sygedag.”

Han betegner sig selv som dansker og ”global citizen”. To tilgange som dansk erhvervsliv ifølge ham samtidigt skal blive bedre til at kombinere.

”Set udefra er Janteloven stadig på spil. I USA er det en styrke, hvis man har fejlet en eller to gange, men ikke i Danmark. Man er nødt til at gøre det nemmere at lave stærke startups, mere attraktivt at investere i danske virksomheder og nemmere for danske virksomheder at tiltrække de kompetencer, de har brug for. Kan den øvelse gennemføres uden at give køb på den danske velfærdslykke, ligger verden til gengæld åben.”

Del på:

Jimmy Maymann

  • Født: 1971.
  • Cand. merc., Odense Universitet.
  • EMBA, Business Administration, London Business School.
  • Bor i New York med kone og børn.

Karriere:

  • 2012-: CEO, The Huffington Post.
  • 2011-2012: Senior Vice President, AOL.
  • 2010-2011: Bestyrelsesformand, GoViral (solgt til AOL).
  • 2006-2009: CEO for Goviral, som han var medstifter af.
  • 2000-2006: Direktør, Leo Burnett.
  • 1995-2000: Grundlægger og administrerende direktør, Neo Ideo (solgt til Leo Burnett).